دستگاه الکتروکوتر

دستگاه الکتروکوتر چیست؟

نوشته شده توسط تون طب

آشنایی با دستگاه الکتروکوتر

لغت Cauterization به معنای سوزاندن زخم به وسیله داغی آتش یا داغی آهن می باشد که در پزشکی به عمل سوزاندن عروق و یا قسمتی از بافت که دچار خونریزی شده برای کنترل و جلوگیری از خونریزی گفته می شود. دستگاهی که این عمل را انجام می دهد دستگاه الکتروکوتر نام دارند. که در ادامه به اصول کار، موارد استفاده و نحوه استفاده خواهیم پرداخت.

تاریخچه پیدایش دستگاه الکتروکوتر

روش کار بسیار ساده است، طبق دستورات بقراط حکیم قطعه ای از فلز داغ را بر روی زخم گذاشته و خون منعقد می گردد.

به دستگاه های الکتروسرجیکال که برای استفاده از جریان الکتریسیته در جراحی ها به کار می رود کوتر و یا دستگاه الکتروکوتر گفته می شود.

اولین دستگاه الکتروسرجیکال تجاری، توسط فردی به نام Bovie T William در دانشگاه هاروارد ساخته شده و برای اولین بار در بیمارستان Brigham Bent Peter در ماساچوست ایالات متحده در تاریخ اول اکتبر ۱۹۲۶ از دستگاه الکتروکوتر در اتاق عمل استفاده شد.

دستگاه های الکتروسرجری جدید از امواج با فرکانس بالای رادیویی (RF) استفاده می کنند؛ بنابراین احتمال اسکار با آن ها کمتر است.

اصول عملکرد دستگاه الکتروکوتر

صرف نظر از نوع الکترود غیرفعال، اساس عملکرد دستگاه های الکتروکوتری (Electrocautery) یکسان هستند.

در حقیقت همان جریانی که از دستگاه الکتروکوتری به الکترود یا قلم جهت انجام فرآیند منتقل می گردد می بایست از طریق الکترود صفحه ای (صفحه پلیت کوتری) خارج گردد.

اما چون الکترود یا قلم، سطح مقطع بسیار کوچکتری نسبت به پلیت کوتری دارد، چگالی جریان بسیار بزرگ تر خواهد بود.

موارد استفاده از دستگاه الکتروکوتر

جلوگیری از خونریزی حین عمل جراحی علاوه بر آن که برای بیمار امری ضروری و حیاتی است، به جراح امکان می دهد تا ساختارهای بافت تحت عمل را به راحتی مشاهده نماید.

از الکتروسرجری و خاصیت هموستاتیک آن می توان برای عموم جراحی ها استفاده نمود، جراحی های باز و آندوسرجری عمومی، زنان، ارتوپدی ، قلب و عروق، مغز و اعصاب ، گوش و حلق و بینی و…. همچنین جراحی های پوست و زیبایی برای سوزاندن، برداشتن و ترمیم زائده های پوستی.

در جراحی های چشم، پوست و زنان با توجه به حساسیت و ظرافت از الکتروکوترهای خاصی استفاده می شود.

استفاده از گاز آرگون در دستگاه های جدید باعث می شود هموستاز در اندام های دارای عروق زیاد با خونریزی فعال سریع تر انجام گردد.

همچنین از گاز آرگون  برای کنترل خونریزی در سایر بافت ها مانند مغز استخوان، بافت ریه و عضله استفاده فراوانی می شود. (منبع)

یونیت دندان پزشکی

ارسال دیدگاه